Erholung als Verhalten zur Förderung der Gesundheit im Lehrerberuf - Eine Adaptation des Health Action Process Approach

Im Lehrerberuf, einer durch eine vielschichtige Anforderungs- und Belastungsstruktur gekennzeichneten Profession, ist ein hoher Anteil krankheitsbedingter Frühpensionierungen festzustellen, die insbesondere auf psychische Störungen zurückzuführen sind. Als Einflussfaktor für die Entwicklung stressbe...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
1. Verfasser: Hoederath, Linda
Beteiligte: Basler, Heinz-Dieter (Prof. Dr. Dr.) (BetreuerIn (Doktorarbeit))
Format: Dissertation
Sprache:Deutsch
Veröffentlicht: Philipps-Universität Marburg 2010
Schlagworte:
Online-Zugang:PDF-Volltext
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Evidence indicates that ineffective recovery processes contribute to the explanation of stress related diseases. In this study the Health Action Process Approach (HAPA), a social-cognitive model, was used to predict recovery as a health behavior. A positive relation between recovery activities and recovery experiences was predicted. According to the HAPA it was expected that self-efficacy and planning have positive impact on recovery activities, whereas recovery experiences were expected to be negatively related to symptoms of depression and poor sleep quality. The results revealed practical implications for individual optimization of recovery processes. Suggestions for future research on specific recovery processes and their effects on individual health and performance are discussed.