Das „Modell der soziologischen Erklärung“ als Instrument für die Analyse von Unterricht
Der Artikel führt in die integrative Sozialtheorie von Hartmut Esser ein. Mit dieser Theorie intendiert Esser, die Zersplitterung der Soziologie in verschiedene Paradigmen zu überwinden. Zentrales Instrument für die Integration ist das „Modell der soziologischen Erklärung“. Mit diesem Modell soll di...
Saved in:
Published in: | Professionalisierung und Diagnosekompetenz (Band II.9) |
---|---|
Main Authors: | , |
Contributor: | |
Contributors: | , |
Format: | Book Chapter |
Language: | German |
Published: |
Philipps-Universität Marburg
2012
|
Subjects: | |
Online Access: | PDF Full Text |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Table of Contents:
In this article, Hartmut Esser’s “model of sociological explanation” will be put into practice in the context of classroom discourse analysis. By referring to the transcript of a discourse sequence, we will outline the first steps of the “model of sociological explanation”. The aim is to exemplify the diagnostic potential of explanatory competencies, which teachers rely on in their daily classroom routines and which therefore should be subject to special training.