Das Motiv der Kindheit in der modernen Parabel

Diese Arbeit ist ein Versuch, Kindheit als Ideen- und Funktionsträger in einem Textgefüge zu verfolgen. Parabeln sind für dieses Konzept besonders gut geeignet, weil es sich bei ihnen um eine Textsorte handelt, bei der ein Semantikensemble erwartet wird, für das im Grunde sämtliche Textelemente kons...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
1. Verfasser: Kim, Yun Mi
Beteiligte: Kaulen, Heinrich (Prof. Dr. ) (BetreuerIn (Doktorarbeit))
Format: Dissertation
Sprache:Deutsch
Veröffentlicht: Philipps-Universität Marburg 2012
Schlagworte:
Online Zugang:PDF-Volltext
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!

This work is an attempt to pursue a childhood as medium of ideas and functions in a text structure. Parables are particularly well suited for this approach, because they belong to a type of text in which all text elements are aligned constitutively for an ensemble of semantics. Even in the modern parable texts in which meaning is no longer clearly identifiable as in the traditional didactic parable text, there is no significant difference in this property based on the characteristics of the genre. To work out the dimensions of meaning and potentials of the motif of childhood, texts of representative modern parable authors like Franz Kafka and Bertolt Brecht are used. Also relevant texts by Rainer Maria Rilke, Robert Walser, Robert Musil, and Walter Benjamin in which the childhood represents an important motif region are examined in depth. In the treated texts, the motif of childhood is related to various topics and issues such as knowledge, subject, language, and criticism of society.