Marburger Fragebogen zur Evaluation des Lehrangebots in der Medizin

Der Marburger Fragebogen zur Evaluation des Lehrangebots am Fachbereich Medizin der Philipps-Universität Marburg besteht aus jeweils 6 Items zur Struktur- und Prozessqualität. Der Fragebogen wurde konzipert, um diese Qulitätsdimension vergleichend über verschieden Veranstaltungen zu erfassen....

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
1. Verfasser: Krebs, Katja
Beteiligte: Basler, Heinz-Dieter (Prof. Dr. Dr.) (BetreuerIn (Doktorarbeit))
Format: Dissertation
Sprache:Deutsch
Veröffentlicht: Philipps-Universität Marburg 2006
Schlagworte:
Online-Zugang:PDF-Volltext
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!

The Marburg questionnaire for the evaluation of teaching in medical education consists of six Items messuring the process and six items messuring the structure of quality assurance. Students compare different classes using defines quality criteria. A total of 597 students filled in the quertionnaire at the end of the summer term 2002. Psychometric analyses were performed to reveal the dimensionality and to proof the reliability of the Marburger questionnaire. The result was a three-factor solution explaining 62% of the total variance. This demonstrates that the students did not distinguish between the hypothesized quality criteria. We recommand to incorporate all the process items and three of the structure items into one scale measuring overall quality of teaching and additionally to use the remaining items as descriptors of specific aspects of teaching. A value of Chronbachs alpha of 0,90 demonstrates satisfying internal consistency of the 9-Item-scale.