Förderung bildungssprachlicher Kompetenzen durch authentische Moderationshandlungen. Ein Projekt im Deutschunterricht

In diesem Beitrag wird eine projektbasierte Unterrichtssequenz zum Thema Blindheit beschrieben, die im Deutschunterricht einer sprachlich heterogen zusammengesetzten 7. Klasse (mit DaM- und DaZ-Schüler/innen) stattgefunden hat. Die Schüler/innen sollten ein moderiertes Interview mit einem blinden Le...

詳細記述

保存先:
書誌詳細
出版年:DaF-/DaZ-/DaM-Bildungsräume: Sprech- & Textformen im Fokus (Band 121)
第一著者: Siebold, Kathrin
その他の著者: Dirks, Una (編集者)
フォーマット: Kapitel
言語:German
出版事項: Philipps-Universität Marburg 2019
主題:
オンライン・アクセス:PDFフルテキスト
タグ: タグ追加
タグなし, このレコードへの初めてのタグを付けませんか!

This article describes a project-based didactic unit about blindness, which has taken place in a 7th grade in a German Language class comprising pupils from heterogeneous linguistic backgrounds (L1 and L2 German speakers). The stu-dents were supposed to prepare and carry out a moderated interview with a blind teacher who visited their school within the project. As a public modera-tion requires Cognitive Academic Language Proficiency (CALP), awareness was raised about the interactive moderation jobs, and materials for an appropri-ate linguistic realization of these tasks were introduced beforehand based on the Scaffolding Theory. The evaluation of the authentic moderation shows that the adequacy, security and fluency of the linguistic performance is – not only, but in great measure - due to the previous linguistic support provided to the group.