Das Museum Judengasse in Frankfurt. Eine Ausstellungsanalyse.

Sowohl historische Beschreibungen als auch zeitgenössische Narrative der Judengasse Frankfurts, dem frühneuzeitlichen jüdischen Ghetto der Stadt, schwanken stets zwischen Extremen: Gefängnis oder Zufluchtsort, jüdisches Idyll oder politischer Skandal. Diese Polarisierung ist auf den Ebenen von Gesch...

Olles dieđut

Furkejuvvon:
Bibliográfalaš dieđut
Publikašuvnnas:Online-Schriften aus der Marburger kulturwissenschaftlichen Forschung und Europäischen Ethnologie (Band 11)
Váldodahkki: Oppermann, Anna-Katharina
Searvvušdahkki: MakuFEE e. V. – Förderverein der Marburger kulturwissenschaftlichen Forschung und Europäischen Ethnologie (Herausgebendes Organ)
Materiálatiipa: Girji
Giella:duiskkagiella
Almmustuhtton: Philipps-Universität Marburg 2018
Fáttát:
Liŋkkat:PDF-ollesdeaksta
Fáddágilkorat: Lasit fáddágilkoriid
Eai fáddágilkorat, Lasit vuosttaš fáddágilkora!

Both historical and current narratives about the Frankfurt “Jew Alley” (Judengasse), the early jewish Ghetto in Frankfurt, schwank between two extremes: prison or sanctuary, Jewish idyll or political scandal. This polarization can be seen in the writing of history, in artistic and political debates – e.g. the Börneplatz conflict – as well as in museums’ depictions. Beginning with this observation, this on-line publication examines the Frankfurt Judengasse Museum’s permanent exhibit with the help of a semiotic exhibit analysis. Which problems does an exhibit encounter when it attempts to ‘rehabilitate’ the early modern Ghetto, while presenting Judaism in its similarity to, rather than its difference from Christian culture? This study reconstructs different attributions of meaning that have been given to the Ghetto as well as the Frankfurt-specific German-Jewish relationship nexus.