Das Messmodell. Messverfahren zur Analyse fallbasierter Diagnosekompetenzen

Die Messung diagnostischer Kompetenz mit Hilfe von Fallvignetten stellt besondere Anforderungen an die Erhebungsinstrumente und die quantitative Testauswertung. Dieser Beitrag fasst die testrelevanten Modellannahmen zusammen, ordnet diese testtheoretisch ein und formuliert davon ausgehend einen Ansa...

Volledige beschrijving

Bewaard in:
Bibliografische gegevens
Gepubliceerd in:Professionalisierung und Diagnosekompetenz (Band II.6)
Hoofdauteur: Baumbach, Hendrik
Coauteur: Zentrum für Lehrerbildung (Philipps-Universität Marburg) (Uitgevende instelling)
Andere auteurs: Hansmann, Wilfried, Dirks, Una
Formaat: Kapitel
Taal:Duits
Gepubliceerd in: Philipps-Universität Marburg 2012
Onderwerpen:
Online toegang:PDF Full text
Tags: Voeg label toe
Geen labels, Wees de eerste die dit record labelt!

Measuring diagnostic competencies on the basis of case vignettes presents special challenges for the use of appropriate tools of data collection and analysis. This article summarizes the assumptions with regard to the measurement model at issue, classifies them from a test theoretical point of view and proposes an adapted measurement approach, on which our research project is based. In addition, the predictor Ki and all related parameters will be defined as well as the process of computing them when applied to our empirical data. Finally, the findings will be aligned with the theoretical competence structure model.