Universitätsbibliothek Marburg

Didaktik der Schriftvermittlung im Rückblick
Titel: Verpasste Chancen?
Autor: Haueis, Eduard
Veröffentlicht: 2023
URI: https://archiv.ub.uni-marburg.de/ep/0007/2023/312/8600
DOI: https://doi.org/10.17192/obst.2023.101.8600
URN: urn:nbn:de:hebis:04-ep0007-2023-312-86008
Zeitschrift: Osnabrücker Beiträge zur Sprachtheorie
Publikationsdatum: 2023-08-18
Lizenz: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0

Schlagwörter:
First reading, revaluation of writing, multilingualism, teacher education, Erstlesen, Schreiben, Mehrsprachigkeit, Lehrerbildung

Zusammenfassung:
From the various disciplines that were involved in the beginnings and the continuation of teaching reading and writing in schools in the 1960s and 1970s, many contributions could still be read with benefit today: they range from the end of the method dispute on first reading to the emphasis on the linguistic nature of learning to read, and span the internationalisation of research, the revaluation of writing, the recognition of language barriers, the consideration of multilingualism, halting at the futile initiation of re-articulating-while-reading in the continuation of initial instruction. Unfortunately, much of what needs to be continued in order to meet the current challenges has been forgotten. Reasons for this can be found as well in institutional developments of teacher education as in gaps in language didactic theory formation. The current article offers a critical overview of findings and forgotten facts from more than 50 years of research with a view to its relevance for the present. Aus den verschiedenen Disziplinen, die in den 1960er und 1970er Jahren mit den Anfängen und der Weiterführung der schulischen Schriftvermittlung befasst waren, stammen Beiträge, die man heute noch mit Gewinn lesen könnte: Sie reichen vom Ende des Methodenstreits zum Erstlesen über die Betonung der Sprachlichkeit des Lesenlernens, die Internationalisierung der Forschung, Aufwertung des Schreibens, das Erkennen von Sprachbarrieren, das Berücksichtigen von Mehrsprachigkeit bis zur vergeblichen Anbahnung eines re-artikulierenden Lesens in der Weiterführung des Anfangsunterrichts. Der Beitrag bietet einen kritischen Überblick über Erkenntnisse und Vergessenes aus mehr als 50 Jahren Forschung mit Blick auf dessen Relevanz für die Gegenwart


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