Das „Modell der soziologischen Erklärung“ als Instrument für die Analyse von Unterricht

Der Artikel führt in die integrative Sozialtheorie von Hartmut Esser ein. Mit dieser Theorie intendiert Esser, die Zersplitterung der Soziologie in verschiedene Paradigmen zu überwinden. Zentrales Instrument für die Integration ist das „Modell der soziologischen Erklärung“. Mit diesem Modell soll di...

Description complète

Enregistré dans:
Détails bibliographiques
Publié dans:Professionalisierung und Diagnosekompetenz (Band II.9)
Auteurs principaux: Greshoff, Rainer, Schimank, Uwe
Collectivité auteur: Zentrum für Lehrerbildung (Organisme émetteur)
Autres auteurs: Hansmann, Wilfried (Éditeur intellectuel), Dirks, Una (Éditeur intellectuel)
Format: Kapitel
Langue:allemand
Publié: Philipps-Universität Marburg 2012
Sujets:
Accès en ligne:Texte intégral en PDF
Tags: Ajouter un tag
Pas de tags, Soyez le premier à ajouter un tag!

In this article, Hartmut Esser’s “model of sociological explanation” will be put into practice in the context of classroom discourse analysis. By referring to the transcript of a discourse sequence, we will outline the first steps of the “model of sociological explanation”. The aim is to exemplify the diagnostic potential of explanatory competencies, which teachers rely on in their daily classroom routines and which therefore should be subject to special training.