Das „Modell der soziologischen Erklärung“ als Instrument für die Analyse von Unterricht

Der Artikel führt in die integrative Sozialtheorie von Hartmut Esser ein. Mit dieser Theorie intendiert Esser, die Zersplitterung der Soziologie in verschiedene Paradigmen zu überwinden. Zentrales Instrument für die Integration ist das „Modell der soziologischen Erklärung“. Mit diesem Modell soll di...

Descripció completa

Guardat en:
Dades bibliogràfiques
Publicat a:Professionalisierung und Diagnosekompetenz (Band II.9)
Autors principals: Greshoff, Rainer, Schimank, Uwe
Autor corporatiu: Zentrum für Lehrerbildung (Organisme emissor)
Altres autors: Hansmann, Wilfried (Editor), Dirks, Una (Editor)
Format: Kapitel
Idioma:alemany
Publicat: Philipps-Universität Marburg 2012
Matèries:
Accés en línia:PDF a text complet
Etiquetes: Afegir etiqueta
Sense etiquetes, Sigues el primer a etiquetar aquest registre!

In this article, Hartmut Esser’s “model of sociological explanation” will be put into practice in the context of classroom discourse analysis. By referring to the transcript of a discourse sequence, we will outline the first steps of the “model of sociological explanation”. The aim is to exemplify the diagnostic potential of explanatory competencies, which teachers rely on in their daily classroom routines and which therefore should be subject to special training.