operation rate tonsil surgery 2021-02-15 Data for the presented longitudinal study were requested from the German Federal Institute of Statistics. The Federal Institute of Statistics has been collecting and archiving nationwide data regarding inpatient treatments since 2005, hence homogeneity and high quality of data can be assumed. Sex-specific bleeding rates were calculated for the Federal Republic of Germany and each german federal state. The operation rates were calculated for the Federal Republic of Germany and the 16 german federal states under consideration of the official vital statistics. An analysis of variance (ANOVA), including Duncan’s Multiple Range Test and Kruskal-Wallis-Test, as well as a correlation analysis via Pearson’s Correlation Coefficient was performed. Results revealed similar averages in the operation rates of five of the 16 federal states, with clear influence by the patients´ gender: male patients displayed higher variance (six subgroups) than female patients (four subgroups). Postoperative bleeding rates could also be calculated for both sexes, the Federal Republic of Germany and each federal state. Male gender had a geographically independent significant negative influence upon the bleeding rate throughout the observation period. Geographically independent significant differences could also be observed among the bleeding rates of each federal state, when compared to each other. A positive correlation between operation and bleeding rates was found in 14 of 16 federal states, additionally female sex proved to be rather unfavourable: bleeding rates of female patients showed a higher correlation to operation rates than those of male patients. Further clinical studies can possibly explain the case decrease and reveal potential connections to the resulting treatment costs. Furthermore, operation indications for tonsil surgery, as well as possible connections between surgery and resulting complications can be recorded and analyzed elaborately. Finally, regional differences can be looked upon more thouroughly. The scientific questions asked in this study can be answered as follows: 1. How did the absolute and relative frequency of performed operations develop in Germany and the 16 federal states? The frequency of performed tonsillectomies and adenotonsillectomies sunk significantly during the observation period, whereas the frequency of performed tonsillotomies increased significantly. The frequency of performed rest tonsillectomies, abscess tonsillectomies and operation-worthy postoperative bleeding after tonsil surgery remained constant. 2. Did the coherence between postoperative bleeding requiring operation and sex change? The coherence between postoperative bleeding and sex remained constant during the observation period. Significantly lower bleeding rates could be noted for female patients in all federal states and throughout all years of observation when compared to those of male patients. 3. Can statistically significant regional differences in the operation and bleeding rates be noted? Significant regional differences were noted regarding operation and bleeding rates. Operation rates of Bremen and Hamburg were significantly higher than the german average for both male and female patients. No federal state showed significantly lower operation rates than the german average. Niedersachsen, Berlin and Baden-Württemberg showed significantly higher operation-worthy bleeding rates, when compared to the german average for both sexes, whereas the bleeding rates of Sachsen-Anhalt, Mecklenburg-Vorpommern, Nordrhein-Westfalen, Rheinland-Pfalz, Saarland and Thüringen were significantly lower than the german average for both sexes. Bleeding rates of Schleswig-Holstein, Hamburg, Bremen, Hessen and Sachsen were similar to the german average for both sexes. Differences in the bleeding rates among sexes could be found in Bayern and Brandenburg. 4. Do above average operation rates lead to lower bleeding rates? A significant correlation among operation and bleeding rates could be noted for all federal states but Schleswig-Holstein and Hamburg. Since all correlation coefficients showed positive values, a rising bleeding rate can be expected with rising operation rates. A contrary effect could not be detected. doctoralThesis Tonsillenchirurgie urn:nbn:de:hebis:04-z2021-01271 German monograph Hendricks, Christina Hendricks Christina https://doi.org/10.17192/z2021.0127 Philipps-Universität Marburg ths Prof. Dr. med. Windruhr Jochen Windruhr, Jochen (Prof. Dr. med.) 2021-01-18 https://archiv.ub.uni-marburg.de/diss/z2021/0127/cover.png Nachblutungsrate Medizin Trends and regional variability of tonsil surgery in Germany Tonsillotomie Tonsillektomie 83 application/pdf Operationsrate bleeding rate tonsillectomy 2021 tonsillotomy Medical sciences Medicine Medizin opus:9736 Tonsillitis tonsillitis 2021-02-15 https://doi.org/10.1007/s00405-020-06080-x Die Datenerhebung für die vorliegende Longitudinalstudie erfolgte anhand einer Sonderauswertung des statistischen Bundesamtes. Das statistische Bundesamt sammelt und archiviert seit 2005 einheitlich bundesweit Daten zu stationär behandelten Patientinnen und Patienten, sodass von homogenen Daten hoher Qualität ausgegangen werden darf. Unter Bezug auf die offizielle Bevölkerungsstatistik wurden die OPR für Deutschland und jeweils für die 16 Bundesländer für Patientinnen und Patienten berechnet. Eine statistische Varianzanalyse (ANOVA), einschließlich Duncan’s Multiple Range Test und Kruskal-Wallis-Test, sowie eine Korrelationsanalyse mittels Pearson Korrelationskoeffizienten wurde durchgeführt. Anhand der Ergebnisse ließen sich unter den 16 Bundesländern fünf mit vergleichbarem OPR-Mittelwert identifizieren, der Einfluss des Geschlechts war auch hier eindeutig: die Varianz bei Patienten war größer (sechs Untergruppen) als bei Patientinnen (vier Untergruppen). Die NBR konnte ebenfalls geschlechtsspezifisch für Deutschland und die jeweiligen Bundesländer berechnet werden. Der Einfluss des männlichen Geschlechts auf die NBR erwies sich zeitkonstant und regional unabhängig als signifikant negativ. Auffallend waren signifikante und zeitkonstante Unterschiede in der NBR beim Vergleich der einzelnen Bundesländer miteinander. Eine signifikante positive Korrelation zwischen OPR und NBR fand sich in 14 von 16 Bundesländern, hier wirkte sich allerdings die Zugehörigkeit zum weiblichen Geschlecht ungünstig aus: die NBR korrelierte bei Patientinnen signifikant stärker mit der OPR als bei Patienten. Die Durchführung weiterer klinischer Studien kann zukünftig den Fallzahlrückgang und eventuelle Zusammenhänge zu entstehenden Behandlungskosten beleuchten. Ferner können die Indikationsstellung für Tonsilleneingriffe, sowie die ursächlichen Zusammenhänge zwischen Tonsillenchirurgie und daraus entstehenden Komplikationen umfangreicher erfasst und analysiert werden. Schließlich können durch weiterführende Studien regionale Unterschiede genauer betrachtet und eingegrenzt werden. Die Fragestellungen dieser Untersuchungen lassen somit wie folgt beantworten: 1. Welche Entwicklung hat die absolute und relative Operationshäufigkeit der Tonsillenchirurgie in Deutschland und den 16 Bundesländern genommen? Die Häufigkeit der durchgeführten TE- und ATE-Eingriffe hat innerhalb des Beobachtungszeitraumes signifikant abgenommen, während die TT-Häufigkeit signifikant gestiegen ist. Die OPR der Rest-TE- sowie Abszess-TE, sowie NBR blieb dagegen konstant. 2. Hat sich der Zusammenhang zwischen revisionspflichtigen Blutungskomplikationen und Geschlecht geändert? Der Zusammenhang zwischen revisionspflichtigen Blutungskomplikationen und Geschlecht ist während des gesamten Beobachtungszeitraums unverändert geblieben. Bei Patientinnen ließen sich in allen Bundesländern und allen beobachteten Jahrgängen signifikant niedrigere Nachblutungsraten im Vergleich zu Patienten feststellen. 3. Bestehen statistisch signifikante regionale Unterschiede bei den Operations- und Nachblutungsraten? Bezüglich der regionalen Unterschiede bei den Operations- und Nachblutungsraten haben sich signifikante Unterschiede gezeigt. Die OPR von Bremen und Hamburg waren bei beiden Geschlechtern höher als der bundesweite Durchschnitt. Kein Bundesland wies eine signifikant unterdurchschnittliche OPR auf. Bezüglich der revisionspflichtigen Nachblutungen zeigten Niedersachsen, Berlin und Baden-Württemberg bei beiden Geschlechtern signifikant höhere Nachblutungsraten als der bundesweite Durchschnitt. Die Nachblutungsrate von Sachsen-Anhalt, Mecklenburg-Vorpommern, Nordrhein-Westfalen, Rheinland-Pfalz, Saarland und Thüringen waren dagegen bei beiden Geschlechtern signifikant niedriger als der bundesweite Durchschnitt. Im Bundesdurchschnitt der NBR befanden sich beide Geschlechter in Schleswig-Holstein, Hamburg, Bremen, Hessen und Sachsen. Geschlechtsspezifische Unterschied fanden sich für die NBR demnach in Bayern und Brandenburg. 4. Findet sich eine geringere Nachblutungsrate, wenn überdurchschnittlich häufig operiert wird? Eine signifikante Korrelation zwischen der OPR und NBR kann für alle Bundesländer mit Ausnahme von Schleswig-Holstein und Hamburg festgestellt werden. Da ausschließlich positive Korrelationswerte ermittelt wurden, ist mit steigenden OPR auch eine steigende NBR zu erwarten. Ein gegenteiliger Effekt konnte nicht nachgewiesen werden. Hals- Nasen- und Ohrenheilkunde Publikationsserver der Universitätsbibliothek Marburg Universitätsbibliothek Marburg Trends und regionale Variabilität der Tonsillenchirurgie in Deutschland