urn:nbn:de:hebis:04-z2014-02470 Selbstbild Prospective and retrospective studies established low explicit self-esteem and high explicit experiences of weight bias as factors associated with binge-eating disorder (BED). In contrast, studies investigating implicit self-esteem and implicit weight bias are lacking. Regarding the treatment of BED, recommendations of (inter)national guidelines are available while less is known about the impact of the psychotherapeutic process. The present thesis consists of two larger parts to extend the current research on the development/maintenance and the psychotherapeutic process of BED. Data for two studies were gathered in a population-based sample (development/maintenance) and a large multi-center treatment study (psychotherapeutic process). A systematic literature search was conducted for two systematic reviews (psychotherapeutic process). Significant impairments in explicit as well as implicit self-esteem and weight bias in obese participants with BED were found compared to obese only and normal weight/healthy controls. Implicit and explicit measures were not correlated. Further, explicit and implicit self-esteem emerged as a significant predictor of the global eating disorder psychopathology. Regarding the systematic reviews, impacts of several aspects of the psychotherapeutic process on treatment outcomes for various psychological treatments across all eating disorders (including BED) were found. However, some process aspects were rarely investigated and only few studies analysed several process aspects simultaneously. A new measure to assess the process aspect of therapeutic adherence (allegiance to the manual) within cognitive-behavioral therapy for BED was developed in a second study. Good psychometric properties were established. Overall, high levels of adherence were found. Furthermore, significant associations with therapeutic alliance, patient and therapist characteristics emerged. The findings regarding the implicit self-esteem and weight bias extend the knowledge about developmental and maintenance factors in BED. The findings regarding the psychotherapeutic process summarized the current process-outcome-research. Based on these, research and clinical implications can be derived. The establishment of high therapeutic adherence can be viewed as a prerequisite for the final analyses of the multi-center treatment study. therapeutische Adhärenz Prospektive und retrospektive Studien belegen einen geringen expliziten Selbstwert und häufige explizite gewichtsbezogene Stigmatisierung im Zusammenhang mit der Binge-Eating-Störung (BES). Im Gegensatz dazu fehlen bisher Untersuchungen des impliziten Selbstwerts und der impliziten gewichtsbezogenen Stigmatisierung bei der BES. Zur Behandlung der Essstörung liegen Empfehlungen aus (inter)nationalen Behandlungsleitlinien vor, während zum Einfluss des Psychotherapieprozesses wenig bekannt ist. Die vorliegende Dissertation gliedert sich in zwei Teile, um den Forschungsstand zu Grundlagen und zum Psychotherapieprozess bei der BES zu erweitern. Die Daten zweier Studien wurden dabei an einer bevölkerungsbasierten Stichprobe (Grundlagen) und in einer multizentrischen Behandlungsstudie (Psychotherapieprozess) erhoben. Für zwei Übersichtsarbeiten erfolgte eine systematische Literatursuche (Psychotherapieprozess). Es zeigten sich bedeutsame Einschränkungen bei adipösen Probanden mit BES im expliziten wie auch impliziten Selbstwert und der gewichtsbezogenen Stigmatisierung im Vergleich zu adipösen und gesunden, normalgewichtigen Kontrollprobanden. Direkte und indirekte Messungen wiesen kaum Zusammenhänge auf. Darüber hinaus sagten der explizite und der implizite Selbstwert das Ausmaß der globalen Essstörungspsychopathologie vorher. In den Übersichtsarbeiten konnte ein Einfluss verschiedenster Aspekte des Psychotherapieprozesses auf die Therapieergebnisse für verschiedene Behandlungen und Essstörungen (inklusive BES) bestätigt werden. Jedoch zeigte sich, dass einige Prozessaspekte kaum erforscht waren und nur wenige Studien parallel mehrere Prozessaspekte untersuchten. In der Studie zum Prozessaspekt der therapeutischen Adhärenz (Manualtreue des Therapeuten) in der Kognitiven Verhaltenstherapie der BES wurde ein neues Instrument mit guten psychometrischen Kennwerten entwickelt. Ein hohes Ausmaß der Adhärenz wurde nachgewiesen. Weiterhin fanden sich bedeutsame Zusammenhänge zur therapeutischen Allianz sowie zu verschiedenen Patienten- und Therapeutenmerkmalen. Die Ergebnisse zum impliziten Selbstwert und zur gewichtsbezogenen Stigmatisierung erweitern das Wissen zu Entstehungs- und Aufrechterhaltungsfaktoren der BES. Der aktuelle Stand der Prozess-Ergebnis-Forschung konnte zusammengefasst werden und erlaubt nun die Ableitung von Forschungs- sowie klinischen Implikationen. Der Nachweis einer guten therapeutischen Adhärenz gilt als wichtige Voraussetzung für die Auswertung der multizentrischen Behandlungsstudie. psychotherapeutic process eating disorders Binge-Eating Disorder: Underlying Processes and Psychotherapeutic Process https://archiv.ub.uni-marburg.de/diss/z2014/0247/cover.png Psychotherapie Psychotherapieprozess Publikationsserver der Universitätsbibliothek Marburg Universitätsbibliothek Marburg Essstörung Fachbereich Psychologie Binge-Eating-Störung: Grundlagen und Psychotherapieprozess 2014-05-28 Essstörung https://doi.org/10.17192/z2014.0247 Horvath, A., Del Re, A. C., Flückiger, C., + Symonds, D. (2011). Alliance in individual psychotherapy. In J. C. Norcorss (Ed.), Psychotherapy relationships that work (2nd ed., pp. 25-69). New York: Oxford University Press. Webb, C. A., DeRubeis, R. J., + Barber, J. P. (2010). Therapist adherence/competence and treatment outcome: A meta-analytic review. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 78(2), 200-211. Andrusyna, T. P., Tang, T. Z., DeRubeis, R. J., + Luborsky, L. (2001). The factor structure of the Working Alliance Inventory in cognitive-behavioral therapy. Journal of Psychotherapy Practice + Research, 10(3), 173-178. American Psychiatric Association [APA] (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, fifth edition (DSM-5). Washington, DC: APA. Barber, J. P., Triffleman, E., + Marmar, C. (2007). Considerations in treatment integrity: Implications and recommendations for PTSD research. Journal of Traumatic Stress, 20(5), 793-805. Loeb, K. L., Wilson, G. T., Labouvie, E., Pratt, E. M., Hayaki, J., Walsh, B. T., . . . Fairburn, C. G. (2005). Therapeutic alliance and treatment adherence in two interventions for bulimia nervosa: A study of process and outcome. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 73(6), 1097-1107. Perepletchikova, F., Treat, T. A., + Kazdin, A. E. (2007). Treatment integrity in psychotherapy research: Analysis of the studies and examination of the associated factors. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 75(6), 829-841. Vocisano, C., Klein, D. N., Arnow, B., Rivera, C., Blalock, J. A., Rothbaum, B., . . . Thase, M. E. (2004). Therapist variables that predict symptom change in psychotherapy with chronically depressed outpatients. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training, 41(3), 255-265. Bordin, E. S. (1979). The generalizability of the psychoanalytic concept of the working alliance. Psychotherapy: Theory, Research + Practice, 16(3), 252-260. Perepletchikova, F., + Kazdin, A. E. (2005). Treatment integrity and therapeutic change: Issues and research recommendations. Clinical Psychology: Science and Practice, 12(4), 365-383. Kuyken, W., + Tsivrikos, D. (2009). Therapist competence, comorbidity and cognitive- behavioral therapy for depression. Psychotherapy and Psychosomatics, 78(1), 42-48. Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Middletown, CT: Wesleyan University Press. Muse, K., + McManus, F. (2013). A systematic review of methods for assessing competence in cognitive–behavioural therapy. Clinical Psychology Review, 33(3), 484-499. Beck, A. T., Steer, R. A., + Brown, G. K. (1996). Beck Depression-Inventory-II (BDI-II). San Antonio: Harcourt Test Services. Hartmann, A. S., Brauhardt, A., Rief, W., + Hilbert, A. (2009). Der deutsche Fragebogen zum Screening der Impulsivität bei Kindern und Jugendlichen: Die Barratt Binge-Eating-Störung: Grundlagen und Psychotherapieprozess (Dissertation A. Brauhardt) Brauhardt, A., de Zwaan, M., + Hilbert, A. (2012). Der therapeutische Prozess in der Psychotherapie von Essstörungen: Eine Übersicht. Vortrag auf dem 3. Wissenschaftlichen Kongress der Deutschen Gesellschaft für Essstörungen e. V. (DGESS), Hannover. Association of the Scientific Medical Societies in Germany [AWMF] (2010). Diagnostik und Therapie der Essstörungen – Leitlinien-Report [Diagnostics and treatment of eating disorders]. Retrieved from http://www.awmf.org/uploads/tx_szleitlinien/051026m_S3_Diagnostik_Ther- apie_Essstoerungen.pdf Barber, J. P., Liese, B. S., + Abrams, M. J. (2003). Development of the Cognitive Therapy Adherence and Competence scale. Psychotherapy Research, 13(2), 205-221. Tetzlaff, A., Brauhardt, A., Kittel, R., Schmidt, R., + Hilbert, A. (2014). Die Familie bei Jugendlichen mit Binge-Eating-Störung aus multiperspektivischer Sicht. Vortrag auf dem 4. Wissenschaftlichen Kongress der Deutschen Gesellschaft für Essstörungen e. V. (DGESS), Leipzig. Brauhardt, A., Rudolph, A., + Hilbert, A. (2012). Die Internalisierung des Adipositasstigmas bei adipösen Frauen mit und ohne Binge-Eating-Störung. Vortrag auf der 28. Jahrestagung der Deutschen Adipositas-Gesellschaft e. V. (DAG), Stuttgart. Wissenschaftliche Vorträge Brauhardt, A., de Zwaan, M., + Hilbert, A. (2011). Die psychotherapeutische Behandlung von übergewichtigen und adipösen Patientinnen und Patienten mit Binge-Eating- Störung: Adhärenzmessung in der Kognitiven Verhaltenstherapie. Vortrag auf der 27. Kittel, R., Brauhardt, A., + Hilbert, A. (International Journal of Eating Disorders; in revision). Cognitive and emotional functioning in binge-eating disorder: A systematic review. Hilbert, A., Tuschen-Caffier, B., + Ohms, M. (2004). Eating Disorder Examination: Deutschsprachige Version des strukturierten Essstörungsinterviews [Eating Disorders Examination: A German version of the Structured Eating Disorder Interviews]. von Collani, G., + Herzberg, P. Y. (2003). Eine revidierte Fassung der deutschsprachigen Skala zum Selbstwertgefühl von Rosenberg [A revised version of the German Rosenberg Self-Esteem Scale]. Zeitschrift für Differentielle und Diagnostische Psychologie, 24(1), 3-7. Hilbert, A., + Tuschen-Caffier, B. (2010). Essanfälle und Adipostas: Ein Manual zur kognitiv-behavioralen Therapie der Binge-Eating-Störung [Binge Eating and Obesity: Cognitive-Behavioral Therapy Manual for Binge Eating Disorder]. Goettingen: Hogrefe. Tetzlaff, A., Brauhardt, A., Schmidt, R., Kittel, R., + Hilbert, A. (in preparation). Family functioning in adolescents with binge-eating disorder. Hilbert, A., + Brauhardt, A. (2014). Fünf-Jahres Follow-up von Essanfällen im Kindesalter. Vortrag auf dem 4. Wissenschaftlichen Kongress der Deutschen Gesellschaft für Essstörungen e. V. (DGESS), Leipzig. Portney, L. G., + Watkins, M. P. (2013). Foundations of Clinical Research: Pearson New International Edition: Applications to Practice. Upper Saddle River: Pearson. Brauhardt, A., Rudolph, A., + Hilbert, A. (2013). Implizite kognitive Prozesse bei Binge- Eating-Störung und Adipositas. Poster präsentiert auf dem 8. Workshop Kongress / 31. Symposium der DGPs Fachgruppe Klinische Psychologie und Psychotherapie, Trier. Brauhardt, A., Rudolph, A., + Hilbert, A. (2014). Impliziter Selbstwert und implizite gewichtsbezogene Stigmatisierung bei Binge-Eating-Störung und Adipositas. Vortrag auf dem 4. Wissenschaftlichen Kongress der Deutschen Gesellschaft für Essstörungen e. V. (DGESS), Leipzig. Brauhardt, A., de Zwaan, M., + Hilbert, A. (2011). Measuring adherence in the treatment of binge eating disorder. Poster präsentiert auf dem 12. Kongress der Schweizerischen Psychologischen Gesellschaft (SSP SGP), Fribourg (CH). Brauhardt, A., de Zwaan, M., Herpertz, S., Zipfel, S., Svaldi, J., Friederich, H.-C., + Hilbert, A. (2013). Messung, Verlauf und Prädiktoren der therapeutischen Adhärenz in der Kognitiven Verhaltenstherapie der Binge-Eating-Störung. Poster präsentiert auf der 29. Impulsiveness Scale – 11A. Poster präsentiert auf dem Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychiatrie, Psychotherapie und Neurologie (DGPPN), Berlin. American Psychiatric Association [APA] (2006). Practice Guideline for the treatment of patients with eating disorders (3rd ed.). Washington, DC: APA. Brauhardt, A., de Zwaan, M., + Hilbert, A. (2013). Psychotherapieprozessforschung bei Essstörungen: Eine Übersicht. Vortrag auf dem 8. Workshop Kongress / 31. Symposium der DGPs Fachgruppe Klinische Psychologie und Psychotherapie, Trier. Weck, F., Hilling, C., Schermelleh-Engel, K., Rudari, V., + Stangier, U. (2011b). Reliability of adherence and competence assessment in cognitive behavioral therapy: Influence of clinical experience. The Journal of Nervous and Mental Disease, 199(4), 276-279. Udris, I. (2006). Salutogenese in der Arbeit -ein Paradigmenwechsel? [Salutogenesis at work – a change of paradigms?] Wirtschaftspsychologie, 8(2/3), 4-13. Wittchen, H.-U., Zaudig, M., + Fydrich, T. (1997). Strukturiertes Klinisches Interview für DSM-IV Achse I: Psychische Störungen [Structured Clinical Interview for DSM-IV Axis I]. Göttingen: Hogrefe. Waltz, J., Addis, M. E., Koerner, K., + Jacobson, N. S. (1993). Testing the integrity of a psychotherapy protocol: Assessment of adherence and competence. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 61(4), 620-630. Shaw, B. F., Elkin, I., Yamaguchi, J., Olmsted, M., Vallis, T. M., Dobson, K. S., . . . Imber, S. D. (1999). Therapist competence ratings in relation to clinical outcome in cognitive therapy of depression. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 67(6), 837-846. Beutler, L. E., Malik, M., Alimohamed, S., Harwood, T. M., Talebi, H., Noble, S., + Wong, E. (2004). Therapist variables. In M. J. Lambert (Ed.), Bergin and Garfield's handbook of psychotherapy and behaviour change (5th ed., pp. 227–306). New York: Wiley. Hilbert, A. (under review). Cognitive-behavioral therapy for binge eating disorder in adolescents: A randomized psychotherapy trial. Shrout, P. E., + Fleiss, J. L. (1979). Intraclass correlations: Uses in assessing rater reliability. Psychological Bulletin, 86(2), 420-428. Perepletchikova, F., Hilt, L. M., Chereji, E., + Kazdin, A. E. (2009). Barriers to implementing treatment integrity procedures: Survey of treatment outcome researchers. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 77(2), 212-218. Measuring psychodynamic-interpersonal and cognitive-behavioral techniques: Development of the Comparative Psychotherapy Process Scale. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training, 42(3), 340-356. Büssing, A., + Perrar, K.-M. (1992). Die Messung von Burnout. Untersuchung einer deutschen Fassung des Maslach Burnout Inventory (MBI-D). Diagnostica, 38(4), 328- 353. Peterson, C. B., Crosby, R. D., Wonderlich, S. A., Mitchell, J. E., Crow, S. J., + Engel, S. (2013). Predicting group cognitive-behavioral therapy outcome of binge eating disorder using empirical classification. Behaviour Research + Therapy, 51(9), 526-532. Brown, L. A., Craske, M. G., Glenn, D. E., Stein, M. B., Sullivan, G., Sherbourne, C., . . . Rose, R. D. (2013). CBT competence in novice therapists improves anxiety outcomes. Depression and Anxiety, 30(2), 97-115. National Institute of Clinical Excellence [NICE] (2004). Eating disorders: Core interventions in the treatment and management of anorexia nervosa, bulimia nervosa and related eating disorders (Clinical Guideline 9). London: NICE. Hilbert, A., + Tuschen-Caffier, B. (2004). Body image interventions in cognitive-behavioural therapy of binge-eating disorder: A component analysis. Behaviour Research and Therapy, 42(11), 1325-1339. Joyce, P. R. (2005). Measuring therapist adherence in psychotherapy for anorexia nervosa: Scale adaptation, psychometric properties, and distinguishing psychotherapies. Psychotherapy Research, 15(3), 339-344. Pretreatment patient characteristics related to the level and development of working alliance in long-term psychotherapy. Psychotherapy Research, 19(2), 172-180. Weck, F., Bohn, C., Ginzburg, D. M., + Stangier, U. (2011a). Assessment of adherence and competence in cognitive therapy: Comparing session segments with entire sessions. Psychotherapy Research, 21(6), 658-669. Vocks, S., Tuschen-Caffier, B., Pietrowsky, R., Rustenbach, S. J., Kersting, A., + Herpertz, S. (2010). Meta-analysis of the effectiveness of psychological and pharmacological treatments for binge eating disorder. International Journal of Eating Disorders, 43(3), 205-217. monograph Psychologie Stigmatisierung Brauhardt, Anne Brauhardt Anne opus:5545 cognitive processes 2014-05-13 implizite Prozesse binge-eating disorder ths Prof. Dr. Hilbert Anja Hilbert, Anja (Prof. Dr.) German Essanfall Philipps-Universität Marburg Psychology Psychologie 2014-05-28 doctoralThesis Binge-Eating-Störung adherence 2014 application/pdf ppn:340808772