Was macht Schulbuchtexte schwierig? : Eine Studie zur lehrerseitigen Wahrnehmung der sprachlichen Anforderungen in Schulbuchtexten der Primarstufe und der Sekundarstufe I
Der Beitrag präsentiert erste Ergebnisse einer Studie zur lehrerseitigen Wahrnehmung der sprachlichen Anforderungen in Schulbuchtexten. In dieser Studie sollten Lehrende in ausgewählten Schulbuchtexten Wörter und Wortkombinationen, die sie für Schülerinnen und Schüler mit nichtdeutscher Familienspra...
Published in: | DaF-/DaZ-/DaM-Bildungsräume: Sprech- & Textformen im Fokus (Band 13) |
---|---|
Main Author: | |
Contributors: | |
Format: | Book Chapter |
Language: | German |
Published: |
Philipps-Universität Marburg
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | PDF Full Text |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
This paper presents key results of a study on how teachers of all subjects gauge language requirements in textbooks used at primary and secondary schools. The teachers were requested to highlight words and word combinations they felt would be difficult for pupils with German as a second language (GSL). An analysis of their choices showcases what kind of language requirements teachers are aware of and in which domains knowledge gaps prevail. The results are used to define the skills teachers need for improving their classroom work in GSL.