Inklusiver Rechtschreibunterricht in digitalen Medien Digitale Unterstützung beim Orthographieerwerb in einem von Dialekt und Mehrsprachigkeit geprägten Umfeld.

Learners who do not have a near-standard spoken language repertoire sufficient for the acquisition of written German, as well as learners who speak German as a second language, may face particular challenges in the acquisition of written standard German in and out of school. This article combines th...

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Published in:Osnabrücker Beiträge zur Sprachtheorie
Main Author: Neff, Tina
Format: Journal Article
Language:German
Published: Philipps-Universität Marburg 2023
Subjects:
Online Access:Online Access
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Description
Summary:Learners who do not have a near-standard spoken language repertoire sufficient for the acquisition of written German, as well as learners who speak German as a second language, may face particular challenges in the acquisition of written standard German in and out of school. This article combines the disciplines of spelling and media didactics from the perspective of inclusion. The focus is on the question of what didactic potential lies behind the use of digital media for the controlled acquisition of spelling and how exactly didactic arrangements should be designed for children with dialectal and multilingual experiences. For this purpose, some digital tools for spelling acquisition, such as digital correction programmes, digital dictionaries and interactive exercises and learning paths, will be selected, didactically framed and discussed with regard to their potential for inclusive spelling training. Bei Lernenden, die nicht über ein für den Schriftspracherwerb des Deutschen hinreichendes standardnahes sprechsprachliches Repertoire verfügen, sowie bei Lernenden, die Deutsch als Zweitsprache sprechen, kann es im schulischen und außerschulischen Schrift(sprach)erwerb zu besonderen Herausforderungen kommen. Der vorliegende Beitrag vereint die Disziplinen der Rechtschreib- und Mediendidaktik unter der Perspektive der Inklusion. Im Fokus steht die Frage, welches didaktische Potenzial hinter dem Einsatz digitaler Medien für den gesteuerten Rechtschreiberwerb steckt und wie genau didaktische Arrangements für Kinder mit dialektalen und mehrsprachigen Erfahrungen gestaltet werden müssten. Dazu werden exemplarisch einige digitale Tools für den Rechtschreiberwerb ausgewählt (z. B. digitale Korrekturprogramme, digitale Wörterbücher und interaktive Übungen und Lernpfade), diese didaktisch gerahmt und hinsichtlich des Potenzials für ein inklusives Rechtschreibtraining erörtert.
DOI:10.17192/obst.2023.101.8606