Kohäsive Mittel in Texten gehörloser Lernender Gebärdentexte als Ressource für den Schreibunterricht

The ability to read and write is a crucial skill for active participation in a literate society. However, for deaf or hard-of-hearing (DHH) sign language users, writing can be challenging for two main reasons. First, signers must convert their message from their L1 (sign language), a visual language...

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Published in:Osnabrücker Beiträge zur Sprachtheorie
Main Author: Meili, Aline
Format: Journal Article
Language:German
Published: Philipps-Universität Marburg 2023
Subjects:
Online Access:Online Access
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Description
Summary:The ability to read and write is a crucial skill for active participation in a literate society. However, for deaf or hard-of-hearing (DHH) sign language users, writing can be challenging for two main reasons. First, signers must convert their message from their L1 (sign language), a visual language without a written form, into a written modality. Secondly, they must use a code that is based on a spoken language, which is often their second language (L2). This essay focuses on the challenges faced by DHH learners of written German, as well as the potential of a bimodal bilingual approach in both research and teaching. The author draws on a bimodal dataset consisting of signed and written texts by DHH students to discuss and compare modality-specific cohesive strategies. It will be shown that, compared to written texts, cohesion in signed texts can also be established non-manually. With regard to a bimodal school setting it will be suggested that a contrastive approach might be beneficial. Die Fähigkeit, Lesen und Schreiben zu können, bildet eine Grundvoraussetzung für eine aktive Teilnahme am sozialen, kulturellen und politischen Leben literaler Gesellschaften. Für gehörlose Personen stellt die Schrift häufig eine Herausforderung dar, zumal sie auf einer Lautsprache basiert, die für diese Lerner*innengruppe aufgrund ihrer Hörbeeinträchtigung nicht ohne Einschränkung zugänglich ist. Der Artikel bietet einen Überblick über die Besonderheiten des bimodal bilingualen Schriftspracherwerbs und diskutiert auf der Grundlage von gebärdensprachlichen und schriftsprachlichen Daten strukturelle Unterschiede in der Verwendung kohäsiver Mittel in schulischen Texten gehörloser Lernender.
DOI:10.17192/obst.2023.101.8604