Der Künstler als 'Magier' und 'Alchemist' im Spannungsfeld von Produktion und Rezeption. Aspekte der Auseinandersetzung mit okkulten Traditionen in der europäischen Kunstgeschichte nach 1945. Eine vergleichende Fokusstudie ausgehend von Joseph Beuys

Die vorliegende Forschungsarbeit geht den Spuren eines tradierten Künstlerbildes in Kunst und Kunstgeschichte der zweiten Hälfte des 20. Jahrhunderts nach, wie sie sich einerseits in der Fachpresse und der wissenschaftlichen Literatur – und andererseits in den Selbstinszenierungen zeitgenössischer K...

詳細記述

保存先:
書誌詳細
第一著者: Kuni, Verena
その他の著者: Lichtenstern, Christa (Prof. Dr.) (論文の指導者)
フォーマット: Dissertation
言語:ドイツ語
出版事項: Philipps-Universität Marburg 2006
主題:
オンライン・アクセス:PDFフルテキスト
タグ: タグ追加
タグなし, このレコードへの初めてのタグを付けませんか!

The presented Phil. Diss. (Ph. D.) thesis follows the traces of a traditional "image of the artist" in late 20th century art and art history that can be found in art criticism, scientific literature and popular media as well as in the self-staging of contemporary artists. The main focus is laid on the relationship between the image of the artist as 'magician' and 'alchemist' and artistic references to esoteric traditions, including their modern heritage (alchemy, magic, free-masonry, roscicrucianism, spiritualism and occultism, as well as related aspects of anthroposophy). Critical studies are being combined with source oriented research. Main chapters are devoted to Joseph Beuys, Anselm Kiefer, Sigmar Polke, and Rebecca Horn.