Der Hessische Referenzrahmen Schulqualität als wissenschaftstheoretische Rahmung

Der Hessische Referenzrahmen Schulqualität (HRS) wird von seinen Autoren als entwicklungsoffenes Konzept bezeichnet, das als Grundlage für aktuelle theoretische Konzepte, empirische Befunde und schulpraktische Erfahrungen sowie für eine nachhaltige Entwicklung des hessischen Schulwesens dienen sol...

全面介紹

Gespeichert in:
書目詳細資料
發表在:Professionalisierung und Diagnosekompetenz (Band II.1)
主要作者: Hansmann, Wilfried
企業作者: Zentrum für Lehrerbildung (Herausgebendes Organ)
格式: Kapitel
語言:德语
出版: Philipps-Universität Marburg 2012
主題:
在線閱讀:PDF-Volltext
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!

The authors of the Hessian Framework of Reference of the Quality of Schooling con-ceive it as a concept which is open for further development. It serves as the basis for up-to-date theoretical concepts, empirical findings, and practical experiences of schooling as well as for a sustainable development of schooling in Hesse. This article aims to reveal the concept’s potential of investigating the social realities of schooling by connecting it with the ‘interpretive explanatory heuristics’ as developed by Max Weber. Against this background, both the exterior and interior conditions of the situation at issue as well as the action and the individual and collective outcomes have to be investigated in their own right and, moreover, all of these dimensions will have to be connected due to case-based relevances.