ppn:354104683 Professionalisierung opus:4242 Education Erziehung, Schul- und Bildungswesen 2012 https://archiv.ub.uni-marburg.de/es/2012/0002/cover.png urn:nbn:de:hebis:04-es2012-00026 https://doi.org/10.17192/es2012.0002 application/pdf 2012-05-16 Lehrerbildung chapter Philipps-Universität Marburg Erziehungswissenschaft This collection of papers presents the research project „Development of Diagnostic Competencies in Pre-Service Teacher Education in the Federal Land Hesse, Germany“ as well as its findings. The two-years’ project (funded by a grant from the Ministry of Education, Hesse) was conducted in 2010 and 2011 at the Department of Education and the Centre of Teacher Education, Philipps-University Marburg, Germany. The results of the pre-/posttest study provide insights into how pre-service teacher students describe, understand and explain audio- and videographed case vignettes that cover authentic classroom discourse and various happenings at school. Moreover, the results bear on the impact of systematic enhancement measures on competence development. The respective proficiency levels were evaluated by virtue of a pedagogical sociological model of diagnostic competencies. In addition to the research project, the collected papers comprise research from (foreign) language contexts that highlight diverse aspects of the research project from different perspectives. The articles deal with problems of rendering an evidence-based diagnosis as well as with controversial issues concerning competence models and their theoretical foundations, particularly with regard to social theories and “Bildung”. Publikationsserver der Universitätsbibliothek Marburg Universitätsbibliothek Marburg Diagnosekompetenz Fachbereich Erziehungswissenschaften In der vorliegenden Schriftenreihe stellen wir das Forschungsprojekt „Entwicklung der Diagnosekompetenz in der ersten Phase der hessischen Lehrerbildung“ einschließlich der Forschungsergebnisse vor. Das Projekt wurde in den Jahren 2010 und 2011 mit Unterstützung des Hessischen Kultusministeriums am Institut für Schulpädagogik bzw. am Zentrum für Lehrerbildung der Philipps-Universität Marburg durchgeführt. Die Ergebnisse der Prä-/Posttest-Studie verdeutlichen, wie Lehramtsstudierende anhand von audio- bzw. videographierten Unterrichtsszenen (Fallvignetten) Geschehnisse in Schule und Unterricht beschreiben, verstehen und erklären und inwieweit eine gezielte Förderung auch zu einer Kompetenzsteigerung führen kann. Die jeweiligen Outcomes wurden mithilfe eines pädagogisch soziologischen Diagnosekompetenzmodells erfasst. Die Schriftenreihe enthält zudem Beiträge aus fremd-/sprachlichen Kontexten, die einzelne Aspekte des Forschungsprojektes weiter ausdifferenzieren, sei es hinsichtlich Problemen bei der Genese evidenzbasierter Diagnosen, sei es hinsichtlich von Fragen der Kompetenzmodellierung, insbesondere mit Bezug auf deren sozial- und bildungstheoretische Fundierung. Hessen Professionalisierung und Diagnosekompetenz - Kompetenzentwicklung und -förderung im Lehramtsstudium 2015-04-16 Hansmann, Wilfried Hansmann Wilfried Dirks, Una Dirks Una Baumbach, Hendrik Baumbach Hendrik Zentrum für Lehrerbildung bookPart Professionalisierung und Diagnosekompetenz I.1 Ersten Phase Lehrerbildung https://doi.org/10.17192/es2012.0024 Professionalisierung und Diagnosekompetenz urn:nbn:de:hebis:04-es2012-00247 2012 https://archiv.ub.uni-marburg.de/es/2012/0024/cover.png German I.1