Der Himmel als Heimat der Seele. Visionäre Himmelfahrtspraktiken und Konstrukte göttlicher Welten bei Schamanen, Magiern, Täufern und Sethianern

Auch wenn keine Zitate aus Zaraθuštras Gathas vorliegen, so ist doch in genau der wenig exakten Form der Paraphrase, in der im Hellenismus persisches Gut aufgenommen wurde, eine deutliche Adaption zervanistischer Theologie im Zostr erkennbar. Die persischen Einflüsse auf die Täufergruppen reichen bi...

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Bibliographische Detailangaben
1. Verfasser: Lütge, Michael
Format: Artikel
Sprache:Deutsch
Veröffentlicht: Philipps-Universität Marburg 2008
Schlagworte:
Online Zugang:PDF-Volltext
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Even if no quotations are available from Zarathustras Gathas, so a clear adaptation of zervanistic theology in the Zostrian however is recognizable exactly in the little exact form of the paraphrase, in which was lifted Persian property in the Hellenism. The Persian influences on the Baptist-groups reach back until in their foundation-time and are coupled from outset with pythagorean, stoical and Babylonian influences. These are absorbed since the exile over Babylonian and Persian jewisch Diaspora. In the women figures of Sethianism Phoenician fertility-goddesses and Egyptian heaven-goddesses like Maat, Nut and Isis, mediated over the Jewish wisdom like Sophia, are recognizably. The Presokratics and Platos academy has studied in zervanistic theology intensively and has taken on this into the bases of their systems. With the Platonising reason-structures of the zervanistic Zoroastrism therefore reach also in sethian writings. The roots of the old persian belief lies in the dead person belief of the Indo-European Kurgan cultur, whose Schamanism has shaped the Persian magician-hood decisively. Consequently, the shaman-rituals are origin of the heaven-trips in the end.